¿Es suficiente la educación para superar la desigualdad?

En los Estados Unidos, la idea de “El Sueño Americano” pervive: cada persona, independientemente de su estatus  socioeconómico de partida, puede alcanzar un mayor estándar de vida. Sin embargo, el sueño se queda en un sueño, según una investigación reciente dirigida por Brad Hershbein (ver aquí). Los expertos han descubierto que las personas con menos recursos no consiguen el mismo nivel de ingresos que los que proceden de un nivel social superior, habiendo alcanzado el mismo nivel de estudios superiores. No solamente ganan menos dinero inicialmente, sino que la diferencia porcentual se mantiene creciente a lo largo de la vida.

It is often believed that those with higher education levels have higher earnings.

Education is therefore seen as a solution to combat growing income inequality and promote upwards social mobility. A new study discussed by The Brookings Institution, however, found that wage increases for bachelor´s degree holders were lower for those who grew up in low-income households. Not only did those who grew up poor end up with lower earnings, the percent increase was also much lower.

El autor señala que “college graduates from families with an income below 185 percent of the federal poverty level (the eligibility threshold for the federal assisted lunch program) earn 91 percent more over their careers than high school graduates from the same income group. By comparison, college graduates from families with incomes above 185 percent of the FPL earned 162 percent more over their careers (between the ages of 25 and 62) than those with just a high school diploma”.

Brad Hershbein, and his team used data from the Panel Study of Income Dynamics which tracked individuals and their descendants for nearly 50 years. Interestingly, the post-graduation gap is not constant but widens as graduates’ careers go on. This earnings gap between poor and non-poor college graduates also widens as time passes. Bachelor’s degree holders from low-income backgrounds start their careers earning about two-thirds as much as those from higher-income backgrounds, but this ratio declines to one-half by mid-career. For individuals without a post-secondary credential, the pattern is less marked. Those from low-income backgrounds initially earn 80 percent as much as those from a higher-income background, dropping to 70 percent by mid-career.

Aunque esta brecha es llamativa, la investigación no determina claramente sus causas. Estas podrían incluir el tipo de recursos de la familia durante la infancia, el lugar donde los niños crecen, o las universidades a las que asisten los estudiantes con bajos ingresos. Los expertos se proponen continuar esta línea de investigación para correlacionar las causas de estas discrepancias en los sueldos.

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*Referencia elaborada por Hannah Taylor y Miguel Ángel Sancho para univerdad.

 
Comentarios
  1. Antonio Ariño dice: 30/03/2016 a las 21:11

    Los datos que venimos publicando sobre España no sólo muestran que la educación reproduce desigualdades preexistentes sino que crea otras nuevas, las basadas en el capital educativo. Estas desigualdades se pueden observar, por ejemplo, en las prácticas culturales. Hemos trabajado sobre Desigualdad y Universidad y sobre Prácticas culturales en España.


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